Saturday, August 21, 2010

Semangat Yang Hilang

Berdetik, berdetum.


Kala tengah malam, (lebih tept dikatakan pagi).. merayau-rayau ke blog Narapatinantaboga, PersantaNala, Gayong Serantau Perak, dan lain-lain lagi. Sebenarnya tengah mati akal menjawab soalan assignment kolej yang bertimbun, dengan lab report yang tak sudah. Jadi ambil sedikit masa memikirkan, menambah ilmu mengenai seni kependekaran ini. Dapatlah jugak merungkai sedikit sebanyak sejarah Gayong. Diharapkan suatu hari nanti, boleh bertemu sendiri dengan guru-guru lama untuk ilmu yang lebih lanjut.

Dah dok asyik menatap gambar pesilat-pesilat hebat dari luar, terasa juga dalam diri, mampukah beraksi sedemikian. Sekarang Gayong tempatan bagai layang-layang putus tali, namanya saja gah, "NGERI" tu sudah kabur. Orang bayak bercakap hebat, bengkung tinggi-tinggi, sandang berlapis-lapis, tapi tidaklah se-Ngeri yang sepatutnya. Dah macam harimau hilang kuku.


Gayong di IPT

Makin ramai yang bercakap tentang masalah Gayong di IPT. Memang bermasalah. Mahasiswa kini sudah tidak pandang seni pusaka bangsa lagi. Masing-masing seronok dengan kehidupan sendiri. Walhal berapa percent sangat yang fokus pada pelajaran. Mereka lebih seronok bersama "facebook", layan movie, lepak main gitar, tengok bola jam 2.30 pagi, dan main game komputer. Sedikit amat yang memandang seni. Apatah lagi seni bela diri Melayu.


Saban hari, bilangan penggiat dan penuntut ilmu Gayong makin berkurang, mereka lebih memilih untuk bersenang-senang, bebaskan diri dari kepenatan bersilat. Mungkin bagi mereka, kehidupan di luar lebih menyeronokkan, terserahlah. Apa yang pasti, hanya mereka yang betul-betul sayangkan warisan Melayu saja yang tetap tidak pata hati berjuang untuk Gayong, meski pun seketika cuma. Semoga dikuatkan hati dan semangat mereka.

Wahai anak-anak Melayu, khususnya muda remaja di IPT, renungkanlah. Jika kita nak melihat nasib negara pada masa hadapan, lihatlah remaja pada masa kini. Masalah berkaita remaja semakin meluas, melampaui batas etika manusia. Kelakuan mereka seperti buang bayi, zina, teguk arak, judi, dan masalah akidah, boleh dikatakan hilang layaknya menjadi manusia. Nauzubillah.


Percayalah, dalam Gayong kita belajar, dalam Gayong kita bina jati diri, dalam Gayong kita bina akidah, dalam Gayong kita perkuat semangat. Gayong tidak hanya mengajar bermain pisau tongkat, tetapi Gayong juga mengajar disiplin sepakat.

Salam Gayong~

No comments:

Post a Comment