Saturday, August 28, 2010

Pelajaran Minggu Ini: Kombat Pisau

Alhamdulillah, Ramadhan kali ini masih memberikan kami semangat untuk bergayong. Walaupun kehadiran tidaklah ramai seperti di bulan-bulan lainnya, namun latihan tetap berjalan seperti biasa. Isnin lalu, lebih kurang 20 pesilat hadir ke Martial Art Room untuk memanaskan badan di bulan yang 'ssssejuk' ini. Maklum sajalah, siang hari semua berlapar dahaga, tapi berbuka bagai nak rak. Bagi 2 pinggan nasi pon habis, ditambah pula dengan juadah dari bazaar.

Berbalik kepada tajuk utama, kami mua berlatih setelah selesai mengerjakan solat Terawikh 8 rakaat, sekitar 10.30  malam. Seperti biasa, setelah membuka gelanggang, senaman dan regangan dilakukan untuk beberapa minit.

Pelbagai jenis pisau


Pelajaran silibus pada malam ini adalah Kombat Pisau. Beberapa bulan lalu, pesilat telah mempelajari gerakan pisau (14 dan 21 gerakan) beserta dengan pecahannya. Kunci pisau pula telah diajar kepada beberapa orang pesilat hijau, kalau tak silap sehingga kunci 10.

Kombat pisau merupakan lanjutan kepada elakan Pisau 1, yakni elakan kepada tikaman anak sungai. Bermula dari elakan, gerakan balas disertakan bagi menjatuhkan lawan secepat mungkin. Kombat Pisau ini harus dilakukan setangkas mungkin, dengan masa maksimum 3 saat. Alhamdulillah, kami berjaya mempraktikkan 6 buah Kombat Pisau.

 Pisau Kayu Malam

Bermain dengan pisau memerlukan kepantasan dan ketepatan dalam mengelak dan menyerang. Penggunaan kaki adalah sangat penting bagi menyalahkan serangan pisau dari pihak lawan, kerana jangkauannya yang jauh. Diharap setiap ahli mampu menidakkan serangan bersenjatakan pisau.

Selesai latihan berpisau, semua ahli fokus kepada persiapan untuuk pertandingan. Masing-masing sibuk memperkemas gerakan, khususnya peserta silat seni; Jurus Tunggal, Jurus Wajib, Ganda, dan Solo. Kredit untuk Fidzrul, master silat seni~

p/s: Sempat juga menunjukkan buah keris yang dipelajari dengan Cikgu Sidik kepada anak-anak buah.

1 comment:

  1. tima kasih boss!..huhu,,len kali buleh aja buah lain plak..huhu :)

    ReplyDelete