Monday, August 23, 2010

Kursus Keris : Penghayatan Senjata Maut Melayu

Sekitar Kursus Keris dan Mandi Minyak.

Mengimbas kembali pelajaran kursus keris yang diadakan di Air Kuning, Taiping pada 6-8 Ogos yang lalu, membuatkan jiwa kembali bersemangat untuk bersilat. Apa tidaknya, pelajaran yang sukar untuk diperoleh begini boleh dikatakan sangat bernilai, apatah lagi pelajaran tersebut terus melalui guru lama Gayong, Cikgu Sidik bin Yeop.

 Kilas dari Kipas Emas

Cikgu Sidik merupakan generasi kedua anak didik Allahyarham Dato' Meor Abdul Rahman, antara yang paling lama memperjuangkan Silat Seni Gayong. Dari tujuh orang murid generasi kedua ini, hanya tinggal dua orang sahaja lagi yang dipanjangkan umur untuk memperjuangkan warisan Silat Gayong, iaitu Cikgu Sidik dan Cikgu Nordin yang kini menetap di Perlis sebagai Kipas Emas PSSGM. Cikgu Sidik pula diamanahkan untuk memegang jawatan yang sama, Kipas Emas Pertubuhan Seni Gayong Serantau Malaysia pada 5hb Ogos yang lepas.

Pesilat dari UTP da PUO, bersama Asri

Walaupun sudah berusia 72 tahun, Cikgu Sidik masih bertenaga untuk menunjukkan sendiri gerakan dan tempur silat. Paling membanggakan, beliau sendiri yang sudi berguling dan bertempur, suatu aksi yang amat sukar dilakukan oleh guru-guru lain pada usia sebegitu. Beliau sangat pemurah orangnya, sudi mengajar apa saja yang diminta, dan tidak kekok untuk mengajar.

Abang Roslee dari Singapura tekun mendengar pesanan dari guru lama

Berbalik kepada kursus keris, pelbagai pelajaran berjaya dipetik sepanjang majlis. Bermula dari senaman keris, gerakan, sehinggalah kepada buah tapak asas 49. Peserta terlebih dahulu diperlimau sintuk seni bagi mereka yang belum berbuat demikian, selanjutnya mengambil adat tapak keris di rumah Cikgu Mokhtar.

Antara pesilat dari UTP:

Mohammad Hafiz Bin Hashim
Muhammad Amin Bin Harith
Amirul Azizi Bin Anuar
Ariff FIkri Bin Mohamed Zikri
Mohd Farhan Bin Zammeri
Mohd Irwan Affendi Bin Mohd Suhaimi

Perlimau sintuk seni dan adat mengambil tapak keris

Kehadiran peserta dari Gayong Singapura (PERSISI), memeriahkan lagi temasya beradat kali ini. Peserta pula terdiri dari pesilat dari seluruh negara, seperti dari Universiti Teknologi PETRONAS, Politeknik Primier Ungku Omar, saudara Asri dari Kuala Lumpur, dan pesilat dari gelanggang Pokok Assam sendiri di bawah kelolaan Cikgu Mokhtar dan CIkgu Neesa. Tiada sempadan pertubuham bagaikan seluruh Gayong sudah bersatu. Gayong bercantum, bersatu padu.

Bermula dengan senaman

Pendekar senior UTP, Amin dan Hafiz

Penulis tidak sempat untuk bersama-sama pada majlis Mandi Minyak sebelah malamnya (8 Ogos) kerana terpaksa pulang awal ke UTP. Walaubagaimanapun, laporannya boleh dibaca di blog Pewaris Gayong, http://pewarisgayong.blogspot.com/2010_08_01_archive.html.

 Barisan pesilat dari pelbagai pertubuhan

 Cikgu Sidik, tidak kekok untuk memberi ilmu

Kursus ini akan bersambung selepas Hari Raya Aidil Fitri, InsyaAllah akan diadakan di Ipoh, Perak. Semoga perpaduan Gayong dapat dibentuk melalui kursus sebegini. Sekian.

1 comment: