Sunday, July 18, 2010

Coretan Pertama: Jatuh Bangun


PSGSM UTP kini sedang kembali bangun, bangun setelah sekian lama terduduk. Walaupun pelbagai onak dan duri membadai, PSGSM tetap teguh. Pendirian kami bukanlah seperti lalang yang hanya mengikut arus angin, tetapi lebih kepada seperti batang buluh. Tetap tabah menongkah arus. Taufan mungkin sahaja mampu menumbangkan besarnya pohon ara atau rendangnya meranti, tetepi tidak buluh. Buluh berupaya membias tiupan ganas itu, bahkan memanfatkannya sebagai kekuatan sendiri. Semoga buluh terus utuh mengikut selok seni lenturannya.

Pasang surut sentiasa berlaku dalam kelab, dan kini musim pasangnya kembali menjelma. Kepimpinan baru yang sudah dilantik diharapkan dapat meneruskan perjuangan Gayong UTP. Meskipun pelbagai ragam tercipta dari luar dan dalam, semoga mereka bersih dari dinodai fikrah buruk pihak luar. Apa yang penting, perjuangan suci ini tegap dijalannya.
Semakin hampir kepada awal semester, semakin kuat debarannya. Masakan tidak, pelbagai program dan perancangan harus dilaksanakan. Bekerja seorang diri boleh mengundang masalah, itulah sebabnya diharapkan semua ahli dapat bersatu. Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh.
Niat perlu diluruskan, tekad harus digilap. Semester ini semestinya menjanjikan dugaan yang mencabar. Pengambilan ahli baru tidak lagi mudah seperti dahulu kala. Apatah lagi pelajar baru kini memasuki sitem tri-semester. Perbezaan banyak berlaku dari segi waktu cuti dan belajar, sekaligus menyukarkan pihak pengurusan melaksanakan kempen dan demonstasi. Banyak juga antara mereka yang terlebih awal ‘dipetik’ oleh kelab lain.

Bukan sahaja ahli baru, ahli lama pun makin liat menampakkan diri. Semakin hari, makin ramai yang sibuk. Al-maklum sajalah, UTP sarat dengan ‘event’. Masing-masing nak pegang jawatan dalam program. Yang tinggal hanyalah duka dan sepi.
Pembukaan semester baru dijangka getir, terlalu banyak program yang perlu diuruskan. Kalau tidak mengurus, jadi peserta, begitulah... Bermula denga Kursus Tangan Kosong di GPMS, Minggu Mesra Kampus, Kursus Bela Diri Wanita, Demonstrasi Umum, dan Kursus Keris di Ayer Kuning, awal semester ini pastinya mencurahkan banyak keringat. Sekiranya berjaya, keringat itu pastinya menjadi detik bahagia. Semoga detik itu benar-benar suatu realiti...
Sekian sahajalah coretan sebelum bermula semester..

3 comments:

  1. Orang pertama yang mmberi komen:
    Assalamualaikum..huhu,
    dari Pahang ke negeri Perak,
    tujuannya baik menuntut ilmu,
    usaha yang murni harus bergerak,
    kelak generasi menghargai jasamu,,

    sekian, pantun x sberape..kui3 =P

    ReplyDelete
  2. nak bg pantun lg power pulak:
    ehem2

    ahli2 gayong power bersastera,
    ditambah dgn ahli hero malaya,
    akan terus tegakkan bendera,
    InsyaAllah ilmu gayong kekal selamanya.

    ReplyDelete
  3. Terima kasih kalian.
    semoga generasi muda terus menggapai cita.

    Biduk beralu kiambang bertaut,
    Ruyung dipecah manis isinya;
    Kata bersahut Gayong bersambut,
    Takkan hilang Melayu didunia.

    ReplyDelete