Monday, May 3, 2010

Kenapa Masuk SIlat


Salam pendekar, Salam sahabat.


Tanah Melaka tanah pusaka, 
Tempat lahir panglima negara,
Wahai pemudi juga pemuda,
Bangunlah kamu mempertahankan negara.

Di akhir sesi latihan, abang Jai menyampaikan sedikit kata-kata nasihat kepada semua ahli. Katanya, sekarang susah nak jumpa orang yang sayangkan ilmu, yang sanggup berkorban masa dan tenaga untuk menuntut ilmu, lagi-lagi ilmu silat. Sekarang semua nak cara senang, semua benda nak disuap. Kata orang putih, ‘spoon feed’ la.

Tak ramai orang yang betul-betul belajar untuk tujuan yang utama. Padahal benda ini (seni bela diri) adalah satu keperlua, kewajiban, yang  mempersiapkan seorang mukmin ke perbatasan, sentiasa bersiap siaga menanti musuh.
Kalau ditanya tiap-tiap orang, mesti ada sebabnya belajar silat. Di waktu kecil, mungkin sebab seronok tengok aksi-aksi ganas dalam silat. Di sekolah pula, sebab nak mengelak kena buli di asrama, dan bukan sedikit yang belajar silat untuk menunjuk-nunjuk.
Masing-masing sudah dewasa. Kalau dianalisa, mereka ni (yang belajar silat) masih ramai yang tak tahu kenapa mereka berpenat-lelah, guling sana-guling sini dalam latihan, sedangkan ‘inti’ dari ilmu tak sampai ke lubuk hati.
Silat sebenarnya satu wadah, satu haluan yang boleh membuatkan ahlinya lebih dekat kepada Sang Pencipta. Melalui haluan yang susah ini kita boleh tahu kelemahan dan kekuatan manusia. Lebih-lebih lagi apabila seni ini menggalakkan ahlinya mencintai Islam itu sendiri.
Dari sudut pandangan lain, silatlah antara cara yang paling efisyen bagi membina jati diri seorang mukmin atau serikandi yang berakhlak. Disiplin sangat ditekankan, kesopanan dan adat diutamakan, ilmu dan kehormatan ditauliahkan. Cukup  lengkap untuk mendidik ahlinya dengan cirri-ciri Umat Terbaik.
“Kita belajar silat ni bukannya nak tunjuk kuat, tapi amat berguna kalau kat luar sana, kalau saudara kamu kena khianat, sapa nak tolong?” Pesanan Cikgu Amin cukup menyedarkan kita, masyarakat memerlukan kita.
Cukuplah sekadar ini rentetan seorang pesilat muda yang baru mengenal gerak dan seni. Semoga apa yang disampaikan berbekas di dasar hati. Kalau tidak setompok, setitik pon jadi-lah.

Tanah Melaka tanah purba,
Tempat berbagai aneka sejarah,
Kalau kata sudah dikota,
Pantang Melayu menyerah kalah.

No comments:

Post a Comment